Bestyrelsen

Bestyrelsen 2024 

FORMAND Hanne Ertmann Mail : hertmann@godmail.dk


Funktionsbeskrivelse:

  • Tegner klubben ud af til.
  • Leder bestyrelsesmøderne.
  • Varetager i samarbejde med kasseren kontakt til kommunen.
  • Udarbejder og forelægger bestyrelsens beretning ved generalforsamlingen.
  • Kontakt med relevante offentlige myndigheder på klubbens vegne
  • Deltager i repræsentantskabsmøder og halvvejsmøder i Dansk Ride Forbund og Distrikt 4
  • Ansvarlig for klubbens forsikringsforhold
  • Ansvarlig for kontakt til pressen
  • Sørger for dagsorden/indkaldelse til bestyrelsesmøder.
  • Laver opslag til orientering for medlemmerne om forskellige arrangementer og information

NÆSTFORMAND Chalotte Liebach

  • Skal træde i formandens sted ved dennes forfald
  • Ajourføring af vedtægter og forretningsorden /funktionsbeskrivelser
  • Varetager kontakten til Dansk Ride forbund (DRF).
  • Er distriktsrepræsentant for klubben. Sørger for tilmelding til DRF’s repræsentantskabsmøde. Deltager i repræsentantskabsmøder og halvvejsmøder i Dansk Ride Forbund og Distrikt 4

Sekretær Diana Bülow

  • Kontaktperson for stald og staldpasser til bestyrelsen
  • Ridehusplan ansvarlig
  • Stævneansvarlig - Udarbejde proportioner - søge terminer m.m. samt øvrige arrangementer.

KASSERER Heidi Christensen

Funktionsbeskrivelse:

  • Økonomi ansvarlig
  • Kontakt til klubbens bankforbindelser
  • Fører klubbens regnskab. Klubbens regnskabsår går fra 1. januar til 31. december.
  • Opkræver kontingent og betaling for opstaldning
  • Betaling og bogføring af klubbens indtægter og udgifter
  • Månedlig opfølgning på udeståender og rykning heraf
  • Foranlediger regnskabets revidering af klubbens revisor 14 dage før generalforsamlingen.
  • Ajourføring af medlemskartotek og diverse indberetning til DRF, D4 samt CFR
  • Sørger for ansøgninger til kommunen om medlems- og lokaletilskud.
  • Sørger for opdatering af klubbens oplysninger hos kommunen og DRF
  • Sørger for referat af bestyrelsesmøder samt at få dette sendt ud til bestyrelsen.

BESTYRELSESMEDLEMMER

  • Celina Jensen
  • Annette Tofte S. Pieler
  • Tine Bülow



SUPPLEANT

  • Lilly Jensen
  • Joanna Jensen

SIKKERHEDSREGLER i VEMMELEV RIDECLUB (september 2024)

  • Parkering af private biler må kun ske på P-pladsen til private biler. . Undtaget dog ved stævner eller aflæsning
  • Al trafik skal foregå i langsomt tempo på ridecentrets område
  • Ingen rygning indendørs
  • Brug de opstillede askebægre/skodkummer
  • Alle hunde skal føre i snor på ridecentrets område – efterladenskaber fra hunden skal fjernes af ejeren
  • Brug de opstillede skraldespande
  • Ryd op i rytterstuen efter dig
  • Sluk lyset, hvis du er den sidste, der forlader, ridehal, stalde, rytterstue og udendørs
  • Behandle de andre brugere på ridecentret med omtanke og respekt
  • Heste efterladenskaber fjernes på både ridecentrets område såvel som på p-pladsen.
  • Alle skal bære godkendt ridehjelm under ridning – EN 1384:2017 el. VG1
  • Alle til og med 12 år skal bære godkendt ridehjelm under håndtering af hesten.
  • Alle skal bære sikkerhedsmæssigt korrekt fodtøj under ridning og håndtering af hesten
  • Alle under 18 år skal benytte sikkerhedsvest ved springning – alle opfordres dog til at være iført sikkerhedsvest til springning
  • Ridning på området må kun foregå, hvis hesten har korrekt hovedtøj på
  • Ingen fastgør sig til hesten ved f.eks. at vikle træktov rundt om hånden eller livet
  • Ingen fører en hest uden trense eller trækketov
  • Ingen løber eller råber i nærheden af hestene
  • Ingen anvender pisk udover almindelig irettesættelse og korrektion Ingen anvender sporer uhæmme
  • Der må ikke leges på evt. fritstående traktor og maskiner

Vedtægter for Vemmelev Rideclub

§ 1 Klubbens navn er Vemmelev Rideclub. Forkortet VRCL. Klubbens hjemsted er Korør Kommune. ¤(Slagelse Kommune)


§ 2 Klubbens formål er at fremme interessen for ridesport og at samle medlemmerne til udøvelse af denne idræt, samt at oplære navnlig ungdommen i alt vedrørende hestens brug og pleje.


§ 3 Rideklubben er medlem af Dansk Ride forbund under Dansk Idrætsforbund, hvorfor klubben og hvert enkelt medlem er forpligtet til at rette sig efter de to nævnte forbunds love, reglementer og bestemmelser, herunder de af de pågældende forbunds fastsatte voldgiftsbestemmelser.


§ 4 I rideklubben kan optages senior- og juniormedlemmer. Unge mennesker kan kun optages som junior-medlemmer til og med det fyldte 18 år. De er ikke valgbare til bestyrelsen, men har stemmeret fra det fyldte 15 år. For medlemmer under 15 år har den ene forælder barnets stemme ved en generalforsamling. Passive medlemmer kan optages, men har ikke ret til aktivt at deltage i klubbens aktiviteter. Passive medlemmer er ikke valgbare til bestyrelsen og har ikke stemmeret. Indmeldelse sker ved henvendelse til bestyrelsen. Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til 1. januar eller 1. juli.


§ 5Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udnævnes på en generalforsamling. Diskussion om forslaget kan ikke finde sted, men forslaget kan på begæring underkastes skriftlig afstemning. For vedtagelse kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer. Æresmedlemmer betaler ikke kontingent, har stemmeret på general- forsamlingen og er valgbare til bestyrelsen.


§ 6A Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog max. 2 måneder, til et medlem, der gør sig skyldig i usportslig optræden, eller på anden måde opfører sig til skade for klubben. For at denne beslutning skal være gyldig kræves, at mere end halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen. Medlemmet skal have adgang til at udtale sig overfor bestyrelsen, inden afstemningen finder sted. Denne afgørelse kan indbringes for distriktets forretningsudvalg inden 8 dage. Forretningsudvalgets afgørelse er inappellabel. Et evt. forretningsudvalgsmedlem fra den pågældende klub er inhabil.


§ 6B I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at et medlem udelukkes fra klubben i et nærmere angivet tidsrum over 2 måneder. På generalforsamlingen afgøres sagen ved skriftlig afstemning, og for vedtagelse kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer. (Blanke stemmer tæller som afgivne). Medlemmet har krav på at være til stede og at forsvare sig. Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan af medlemmet indbringes for Dansk Rideforbunds Amatør- og Ordensudvalg inden 4 uger.


§ 6C I det af § 6B omhandlende tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved skriftlig afstemning, og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer, afgøre at sagen skal indbringes for Dansk Ride Forbunds Amatør- og Ordensudvalg til afgørelse af, om der tillige skal ske udelukkelse fra andre rideklubber eller evt. indstilles til Dansk Idræts Forbund, at vedkommende udelukkes fra andre specialforbund under Dansk Idræts Forbund (eksklusion).


§ 7 Medlemskontingentet for næstefølgende år fastsættes af bestyrelsen for et år ad gangen og forelægges den ordinære generalforsamling til endelig godkendelse. For aktive medlemmer opkræves kontingentet forud en gang årligt og er gældende til 31/12. Sker indmeldelse efter 1/7 opkræves der ½ års kontingent. For passive medlemmer opkræves kontingentet forud en gang årligt og er gældende til 31/12 fra indmeldelsesdato. Er kontingentet ikke betalt senest 3 måneder efter forfaldsdato ophører vedkommendes medlemsrettigheder og vedkommende kan kun optages mod betaling af restance samt påløben kontingent, indtil lovlig udmeldelse har fundet sted. Forfaldent kontingent skal betales uanset ophør af medlemsrettigheder. Bestyrelsen kan slette et medlem, der ikke har betalt kontingent rettidigt og som heller ikke har betalt senest 14 dage efter at have modtaget en påmindelse herom. Bestyrelsen er bemyndiget til at ændre på alle øvrige kontingentsatser, men med ansvar overfor generalforsamlingen. ¤


§ 8 Klubbens anliggender varetages af en bestyrelse på min. 5 og max. 7 medlemmer, der alle skal være fyldt 18 år. På generalforsamlingen vælges bestyrelse samt 2 suppleanter. Bestyrelsen konstituerer sig selv. Juniorerne alene vælger 2 juniorrepræsentanter samt en juniorsuppleant. De valgte må ikke være fyldt eller fylde 18 år i det år de vælges. Der afgår hvert år henholdsvis 2(3) og 3(4) bestyrelsesmedlemmer og juniorrepræsentant samt juniorsuppleanten. I tilfælde af at en af bestyrelsesposterne bliver ledige, indtræder en af suppleanterne i bestyrelsen. Såfremt dette ike kan lade sig gøre supplerer bestyrelsen sig selv indtil næste generalforsamling. Efter indtræden eller supplering konstituerer bestyrelsen sig på ny. Bestyrelsen nedsætter efter behov et antal primære udvalg, men med et bestyrelsesmedlem som formand. Genvalg kan finde sted. Følgende medlemmer kan ikke sidde klubbens bestyrelse: 1. Etablissements ejere og/eller bestyrelsesmedlemmer for etablissementet/ den selvejende institution hvor klubben holder til. 2. Ejere og forpagters og/eller bestyrelsesmedlemmer for den ejer institution, hvor klubben holder til. 3. Generelt undervisere, dog ikke amatørtrænere. 4. Ansatte på etablissementet, hvor klubben holder til.


§ 9 Bestyrelsesmøder afholdes mindst 4 gange årligt, men i øvrigt efter behov eller på forlangende af mindst 2 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Alle bestyrelsesbeslutninger tages ved simpelt flertal, se dog § 6. Står stemmerne lige, er formandens stemme afgørende og i dennes forfald næstformandens. For at gyldig bestyrelsesbeslutning kan tages må mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer være til stede og deltage i afstemningen. Næstformanden træder under formandens forfald i dennes sted. Sekretæren fører protokol over forhandlingerne på bestyrelsesmøderne, og et beslutningsreferat underskrives ved det enkelte mødes afslutning. Ved møder med enkeltpersoner eller offentlige myndigheder m.m. underskrives protokollen af bestyrelsen på førstkommende bestyrelsesmøde. ¤


§ 10


§ 11 Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed og indkaldes af bestyrelsen. Den ordinære general-forsamling afholdes i februar måned. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før. Tiden og stedet for generalforsamlingen skal varsles mindst 14 dage før i 2 af hinanden uafhængige dagblade. Aktive medlemmer over 15 år har stemmeret og aktive medlemmer over 18 år har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen, hvis de har betalt kontingent og har været medlem af klubben i mindst 3 måneder. Dagsorden skal indeholde følgende punkter:

  1. Valg af dirigent.
  2. Bestyrelsen aflægger beretning.
  3. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse.
  4. Fastsættelse af næste års medlemskontingent, og godkendelse af øvrige kontingenter
  5. Behandling af indkomme forslag.
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
  7. Valg af suppleanter til bestyrelsen.
  8. Valg af juniorrepræsentant og juniorsuppleant.
  9. Valg af 2 revisorer og revisorsuppleant.
  10. Eventuelt.

Generalforsamlingen træffer beslutning og køb, salg og anden afhændelse og pantsætning af klubbens faste ejendom, overgang til selvejende institution m.v. På generalforsamlingen vælges personer med almindeligt flertal. Øvrige beslutninger ved simpelt flertal, se dog. § 11 og § 15. Afstemning foregår ved håndsoprækning, med mindre bestyrelsen eller mindst 2 medlemmer kræver skriftlig afstemning, se dog § 6. Står stemmerne lige, er forlaget forkastet. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt. ¤


§ 12 Til forandring af vedtægterne kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer. Enhver ændring af vedtægterne skal via distriktet indberettes til Dansk Ride Forbund til godkendelse.


§ 13 Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse efter revision af 2 på den ordinære generalforsamling valgte revisorer. Det reviderede regnskab skal foreligge senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse og kan rekvireres at klubbens medlemmer tillige med udkast til budget for det kommende på.


§ 14 Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen når denne anser det for nødvendigt, eller når mindst 15 % af de stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig begæring herom med angivelse af dagsorden. I sidste tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling finde sted senest 3 uger efter begæringens modtagelse. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftlig med mindst 8 dages varsel.


§ 15 Klubbens opløsning kan kun finde sted, når beslutning herom vedtages på to hinanden følgende, med mindst 14 dages mellemrum, generalforsamlinger. Ved den første af disse generalforsamlinger skal beslutningen om opløsning vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer Ved den anden generalforsamling kan opløsningen vedtages ved simpelt flertal. Eventuelle aktiver skal tilfalde ride sportslige aktiviteter indenfor distrikt 4.


¤ Ændringer:

Vedtægtsændring af § 1, vedtaget på generalforsamling 26. februar 2007 Klubbens hjemsted er Slagelse kommune.


Vedtægtsændring af § 11, vedtaget på generalforsamling 26. februar 2007 Tid og sted for generalforsamling skal varsles mindst 14 dage før i en lokal avis samt ved opslag på centret/hjemmeside.


Tilføjelse af § 7, vedtaget på generalforsamling 26. februar 2007 Der vil blive lavet en kollektiv rytter ulykkesforsikring, som opkræves separat på medlemskontingentet 2008. For 2007 udsendes en opkrævning særskilt. Dette vil medføre at kontingent opkrævningen vil blive rytterulykkesforsikringen højere i 2008. Bestyrelsen har fået oplyst at beløbet vil være i størrelses orden af 30-50 kr. pr. medlem.


Rettelse af § 7, vedtaget på generalforsamling 18. februar 2008. Der er ikke tegnet en kollektiv rytterulykkesforsikring, da præmien blev for dyr.


Rettelse af § 9, vedtaget på generalforsamling 21. februar 2011. I tilfælde af stemmelighed, bortfalder forslaget.


Rettelse af § 11, vedtaget på generalforsamling 21. februar 2011. Bestyrelsens beretning fremlægges til godkendelse på generalforsamlingen.